Alder ingen hindring

«Jeg er blitt for gammel». En frase som blir brukt som forklaring på så mangt. Også uvilje mot eller frykt for å lære noe nytt. Men er det egentlig slik at vi mister evnen til å lære etter hvert som vi blir eldre?

Av Folkeuniversitetet Øst

Vi har hatt pensjonister hos oss som har tatt universitets- eller høgskoleeksamen. Og elever i 60-årene som har lært seg et helt nytt språk. Eller å dreie i keramikk. Mange mennesker har vært innom oss for å motbevise påstanden om at man på et eller annet magisk tidspunkt blir for gammel til å lære. Eller er disse eldre studentene og elevene supermennesker som blir unormalt lite svekket av alderen?

Nei, mener psykolog og NOVA-forsker Per Erik Solem. Ifølge ham, mister vi ikke evnen til å lære etter hvert som vi blir eldre. Men det skjer gjerne noen forandringer i oss som vi må ta hensyn til.
– Aldring gjør noe med folk. Allerede fra 40-årsalderen starter en viss svekkelse i læringsevnen, og vi får gjerne litt mindre kapasitet i arbeidshukommelsen. Derfor kreves det som regel litt mer innsats for at systemet skal fungere maksimalt, sier han.

Spesielt blir behovet for konsentrasjon i læringssituasjoner større når vi blir eldre. Solem viser til et eksperiment der en gruppe unge og en gruppe eldre mennesker skulle lære seg golf. Det viste seg at den eldste gruppen ble mer påvirket av forstyrrelser. Når det ble satt på musikk, ble de eldre mer ukonsentrerte enn de yngre.

– Etter hvert som vi blir eldre, trenger vi mer konsentrasjon når vi skal lære noe nytt. Vi må kanskje jobbe litt hardere og investere litt mer tid og innsats enn da vi var yngre, sier Solem.

- Hvis du tror at du har mistet evnen til å lære, vil du heller ikke lære noe, sier psykolog og NOVA-forsker Per Erik Solem. Foto: nova.no.

– Hvis du tror at du har mistet evnen til å lære, vil du heller ikke lære noe, sier psykolog og NOVA-forsker Per Erik Solem. Foto: nova.no.

Aldri for sent å lære
Til tross for at læringsevnen endrer seg med årene, tror Solem at forandringene som skjer i seg selv ikke er til hinder for læring. Den største hindringen er at vi gjerne overvurderer effekten av dem.

– Folk tror at det skjer flere negative endringer enn det som er tilfelle. Hvis du tror at du har mistet evnen til å lære, vil du heller ikke lære noe. Vi lar oppfatninger om aldring påvirkes av det ekstreme, som for eksempel personer med demens og pleietrengende eldre. Men når man fungerer godt kognitivt, er ikke de endringene som skjer dramatiske, og de har liten praktisk betydning. Alder i seg selv er ingen hindring for læring, poengterer han.

Når vi tror at vi er blitt for gamle til å lære, handler altså dette ofte om forventninger fra oss selv og andre, snarere enn at vi faktisk har blitt for gamle. Ifølge Solem, kan vi lære nye ting helt opp i 90-årsalderen dersom vi tilpasser oss de endringene som skjer.

– Vi kan nyttiggjøre oss andre måter å lære på. For eksempel tjener eldre på å lære i situasjoner som er nær der de skal bruk kunnskapen, gjerne i uformelle settinger hvor de har anledning til å spørre noen om hjelp, sier han.

Motivasjon og aktivitet
Et viktig pedagogisk prinsipp er å innse at folk er forskjellige. Å se folk som individer er ifølge Solem, enda viktigere når det gjelder eldre mennesker. Vi blir nemlig mer og mer forskjellige jo eldre vi blir.

Vi kan lære nye ting helt opp i 90-årsalderen om vi tilpasser oss de endringer som skjer.Foto: Olav Storm

Vi kan lære nye ting helt opp i 90-årsalderen om vi tilpasser oss de endringer som skjer.
Foto: Olav Storm

– I gruppen eldre mennesker er det større forskjeller mellom folk. Generelt kan man likevel si at den indre motivasjonen blir viktigere enn den ytre når man blir eldre. Det yngre mennesker gjerne motiveres av belønning og ros, er det viktigere for eldre at det som læres oppleves som interessant og spennende. Prestasjonsmotivasjonen blir ofte svakere når man blir eldre. Der yngre mennesker lettere kan lære ting de i utgangspunktet ikke forstår noe av, lærer eldre lettere ting de opplever som meningsfylte, sier han.

Hva kan vi selv gjøre for å opprettholde evnen til å lære nye ting gjennom hele livet? Øvelse gjør som kjent mester, og læringsevnen er intet unntak.

– Det kognitive systemet fungerer bedre når det brukes, så mental aktivitet er bra for læringsevnen. Det virker positivt å utsette seg for variasjon, nye inntrykk og spennende ting. Det er også viktig å være oppmerksom og til stede der du er. Dessuten har fysisk aktivitet vist seg å ha positiv effekt på den kognitive evnen. Fysisk aktivitet hindrer celledød, og hjernen får tilførsel av næring, forklarer Solem.

Så da hadde nok dikteren Henry S. Haskins rett da han uttalte at «den som er for gammel til å lære, har trolig alltid vært for gammel til å lære».

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Alder ingen hindring

  1. Tilbaketråkk: Nå er du ferdig utlært? | Spede spirer

  2. Tilbaketråkk: Er eldre i Norge stort sett digitale analfabeter? | BK Berntsen Management Consulting

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s