Kunnskap er vår nye valuta

Hvordan kan fremtidens kompetansepolitikk bidra til å løse den globale økonomiske krisen, økt ledighet og større forskjeller?

Av Alfredo de la Nuez, generalsekretær i Studieforbundet Folkeuniversitetet

– Ferdigheter er vår tids valuta. Uten å investere i befolkningens ferdigheter, kan ikke lenger et land konkurrere i et stadig mer kunnskapsbasert verdenssamfunn, skriver Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) på sine nettsider.

Nylig deltok jeg på et møte i regi av Voksenopplæringsforbundet (VOFO). På møtet markerte Petter Skarheim ved den norske OECD-delegasjonen starten på arbeidet med Skills Strategy i Norge. Skills Strategy handler om å utvikle en effektiv kompetansepolitikk, og få kunnskap om hvordan land kan dra nytte av befolkningens kompetanse til det beste for økonomien og samfunnet. Målet er bedre jobber, bedre liv og mer velfungerende økonomier.

Alfredo de la Nuez, generalsekretær i Studieforbundet Folkeuniversitetet.

Alfredo de la Nuez, generalsekretær i Studieforbundet Folkeuniversitetet.

– Vis frem styrkene deres!
Dette var Skarheims hovedbudskap. Og dette budskapet tar Folkeuniversitetet på alvor. Vi gjennomfører flere tiltak som bidrar til å dekke arbeidslivets kompetansebehov. Vi er involvert i en rekke prosjekter innen Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA). Fagbrev, fagskoler og språkopplæring i norsk og fremmedspråk er andre eksempler.

Like viktig er det at den enkelte selv definerer hva som er viktig og interessant. Vi regner oss som en av partene som bidrar til kompetanseheving. Vi har lange tradisjoner i å tilby kurs og utdanning i ulike sektorer og for ulike målgrupper, det være seg formell eller ikke-formell utdanning.

Det er kompetansen vi skal leve av
Norges voksne har til nå gjort det veldig bra i undersøkelser som måler voksnes læring – langt bedre enn norsk ungdom gjør det i PISA-undersøkelser som kartlegger kompetanse innen lesing, matematikk, naturfag og problemløsing. Kanskje noe av årsaken til at Norge scorer høyt på voksnes ferdigheter ligger i det omfattende arbeidet som studieforbundene gjør?

Selv om Norge scorer høyt på voksnes ferdigheter, er det ifølge Petter Skarheim ingen grunn til å lene seg tilbake:

  • våre sterke sider bør sikres og videreutvikles
  • våre svakheter skal utbedres
  • kompetansen skal inn i arbeidsmarkedet og brukes effektivt

– Et land kan utvikle relevante ferdigheter ved å oppmuntre til – og muliggjøre – livslang læring, skriver OECD. På dette området kommer Folkeuniversitetet til å fortsette sin innsats.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar